Wedstrijdverslagen Tjoba 1&2 – 29 februari 2020

Swift 1 – Tjoba 1

De selectie van Tjoba reisde afgelopen zaterdag helemaal af naar hartje Amsterdam waar de wedstrijden tegen Swift op het programma stonden. In de heenwedstrijd verloor Tjoba 1 nog met ruime cijfers. Dit was voornamelijk te danken aan de Amsterdamse bluf en het fysieke spel wat Swift op de mat legde. Met deze kennis in het achterhoofd was Tjoba 1 dan ook voorbereid op wat een zware, fysieke wedstrijd beloofde te worden. En dit was ook het geval. Het duwen en trekken van voornamelijk het Amsterdamse herenkwartet zorgde voor veel irritatie en in de eerste helft hier en daar een opstootje. Deze irritatie was juist hetgeen Swift probeerde uit te lokken en na een gelijkopgaande beginfase begon Tjoba 1 het ‘koppie’ te gebruiken om korfballend de wedstrijd te winnen. Vanwege het feit dat Tjoba over alle schijven kon scoren liep het uit naar een verschil van 12-17 bij rust. Ook na rust hielden ze het hoofd koel, ondanks dat de overtredingen aanhielden. Het was dan ook niet onterecht dat de scheidsrechter meerdere kaarten trok. Na nog een paar mooie combinaties in beide vakken wist Tjoba 2 punten mee te nemen uit Amsterdam en gezien het spelbeeld was dit ook meer dan terecht.

Swift omschreef hun overwinning als een masterclass, Tjoba 1 heeft zaterdag laten zien dat ook zij best goed zijn in het geven van een redelijke korfbalcursus. Na de winst op Swift stijgt Tjoba 1 naar maar liefst een 2e plek in de 1e klasse en daarmee is het tevens gehandhaafd. Een mooie prestatie waardoor er vrijuit gekorfbald kan worden en wie weet zit er nog een kleine stunt in het verschiet! Daarvoor moet er aanstaande zaterdag allereerst gewonnen worden van Roda waarbij Tjoba uit is op revanche. Deze wedstrijd zal a.s. zaterdag om 17:30 beginnen in het Omnium.

Eindstand Swift 1 – Tjoba 1: 24-34

Swift 2 – Tjoba 2

In een rustige sporthal midden in Amsterdam stond de wedstrijd Swift 2 – Tjoba 2 op het programma. Zowel Tjoba als Swift had last van wat opstartproblemen wat resulteerde in ene ruststand van 8-7. Tot de rust ging het dan ook gelijk op. Na de pauze bleven deze verhoudingen gelijk maar stond Swift nipt voor. Tjoba toonde veerkracht en begon beter te spelen en te combineren. Dit zorgde voor de aansluitingstreffer en zelfs de gelijkmaker. Het was ‘erop en erover’ waarmee er een gat geslagen werd van 3 doelpunten in het voordeel van de Tjobanezen (15-18). Hierna kakte het in, werd er niet meer gescoord en was het Swift dat weer het voortouw nam. Ondanks dat de scores gelijk op gingen wist Swift het gat 2 minuten voor tijd te dichten tot 20-21 en lag de wedstrijd weer helemaal open. Een rommelige en rumoerige fase volgde. Swift wist, mede dankzij het thuispubliek, de 21-21 af te dwingen waarmee het voor Tjoba zaak was om alsnog de 2 punten binnen te slepen. Er volgden nog een paar aanvallen maar helaas zonder doelpunt, waarmee de punten werden gedeeld in Amsterdam.

Kijkend naar de ranglijst zien we dat Tjoba 2 nog altijd alles in eigen hand heeft. Het is, richting het eind van de competitie, zaak om alles te winnen en de draad weer op te pakken na dit onverwachte gelijkspel. Gezien het programma beloofd het een mooie ontknoping van de zaalcompetitie te worden. Aanstaande zaterdag volgt dan ook de wedstrijd tegen Avanti 4. In Pijnacker werden we al beloond met 2 punten, laten we hopen dat Tjoba 2 ook de return weet te winnen!

Eindstand Swift 2 – Tjoba 2: 21-21